Kan du fortelle litt om deg selv og hvordan du begynte å jobbe i housekeeping?
Jeg er gift og har to barn. Jeg begynte å jobbe i januar 1988 som vikar i seks måneder som stuepike. Etter hvert ble jeg assistent – den gang var vi fire assistenter. Senere ble jeg hovedassistent, og da husøkonomen sluttet, tok jeg over ansvaret. I 2018 ble jeg fast ansatt som husøkonom.
Hvor lenge har du jobbet på Radisson i Tromsø, og hvordan har reisen vært så langt?
Jeg har jobbet her i 37 år. Jeg føler meg som et hotellmenneske – ingen dager er like. Det er en slitsom og krevende jobb, særlig på grunn av vinterturismen, men også en spennende jobb.
Hva liker du best med jobben din som husøkonom?
Folkene – både gjestene og de ansatte.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
Vi har ulike typer gjester, og det er viktig at de ansatte trives. Vi har et godt samarbeid med Radisson og en god tone både med kolleger og ledelsen. Vi kjenner hverandre godt.


Hva motiverer deg i hverdagen – og hva gjør deg mest stolt i jobben din?
Det som gjør meg mest stolt, er de ansatte. De gjør en krevende jobb og leverer kvalitet på kort tid. Det er fysisk tungt arbeid, og jeg setter stor pris på innsatsen deres. Mange har vært her i mange år og velger å bli fordi de trives. For eksempel er det utfordrende å re opp senger med dobbeldyner, men de gjør en flott jobb.
Hvordan jobber du for å sikre kvalitet og trivsel i housekeeping-teamet?
Jeg sjekker rommene daglig. Hvis det er avvik, tar jeg det direkte med jentene og har en god dialog med dem. Jeg sjekker også rom sammen med direktøren. Jentene er ikke redde for ham – de får også ros både fra meg og fra ledelsen.
Hvordan samarbeider dere med resten av hotellet og med Ability som arbeidsgiver?
Vi har et godt samarbeid med hotellet. Vi har vært to år med Ability nå. Det har vært mange nye IT-programmer som var utfordrende i starten, men nå går det bra. Det dukker opp småting her og der, men vi løser det sammen.
Hva er den største endringen du har sett i bransjen siden du startet?
Økt fokus på kvalitet. Siden gjestene betaler mer for rommene, forventer de også høyere standard. Vi har gått fra Radisson til ISS og nå til Ability, og kravene har stadig økt.
Har du noen gode råd til andre som vurderer en karriere innen renhold og housekeeping?
Vær åpen for alt og ikke vær negativ. Man kan gjøre feil, men det viktigste er å lære av dem.
Til slutt: Hva betyr det for deg å være en del av teamet på Radisson og hos Ability?
Det fungerer bra for begge parter. En direktør sa en gang til meg: "Jeg har Radisson på den ene skulderen og Ability på den andre." Det kan være stressende, men med min åpenhet overfor begge har jeg klart meg godt. Livet er fantastisk – jeg ville gjerne gjort det igjen hvis jeg måtte.


Slik jobber vi med hotell
Hos Ability er vi opptatt av at våre løsninger skal forenkle hverdagen for både hotellledelse og renholdsteam. Vi jobber tett med kundene våre for å sikre kvalitet, trivsel og effektiv drift – og ikke minst: Vi tilpasser oss. Med moderne systemer og gode integrasjoner, kobler vi våre rutiner og oppfølging sømløst med hotellets egne systemer – for eksempel booking- og romstyringssystemer. Det gir bedre oversikt, færre avvik og en mer smidig arbeidsflyt for alle parter.